Ping my blog
Showing posts with label occupational theraphy. Show all posts
Showing posts with label occupational theraphy. Show all posts

Tuesday, May 25, 2010

Ujian Penglihatan


Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana adik dah sembuh dari demam. Jadi adik dpt mghadiri temujanji di Klinik Mata, Hospital Serdang. Dr Selva dari Jabatan Rehab ckp walaupun secara fizikalnya penglihatan adik seems not affected, tp it would be better to check thoroughly esp dari segi power dan saraf mata.

Kakak tak g sekolah yer ?? aa.. aa.. ckp cikgu...

breakfast sementara menunggu giliran

check power di Bilik Optometri


Mula2 adik berjumpa dengan acik Halijahton utk check power. Bagi org dewasa, kita akan diminta baca huruf & nombor dari besar hingga kepada yang kecik yg terdapat pada carta snellen. Tp utk kanak2 mcm adik, ditunjukkan flash card bergambar dlm bentuk line drawing sahaja. So adik diminta sebutkan pic apakah yg tertera dalam flash card tersebut. Sayangnyer adik x begitu sporting masa buat test ni. Ia berpunca apabila Acik Halijah yg comel lote tu lekapkan plaster kat mata kiri adik. Apa lagi mgamuk tantrum lar adik... Sepatutnya dr awal2 just tekup dgn tangan plahan2 pon boleh act.

Lepas tu walau dipujuk2 pon dah tak jadi dah. "Sayang... sat je, please sporting kay dik.. " Adik berhenti la nangis sekejap. Namun bila try tekup mata dgn tgn pon, adik x bagi juga. Anyway boleh lar dpt result dgn 9.6/6 utk mata kanan dan 12/6 utk mata kiri. Markah penuh utk pglihatan yg bagus bagi org dewasa ialah 6/6 . Acik Halijah ckp power mata kanak2 akan btambah baik apabila meningkat usia dan kembali mnurun bila dah tua...

Untuk cek saraf pula adik bjumpa dengan Dr Mazaya. Ermmm adik menangis sungguh2 time ujian dilakukan. Mana tidaknya apabila ujian ini mengkehendaki dititikkan ubat mata bertujuan membesarkan retina mata. Kemudiannya doktor melakukan pemeriksaan dengan menggunakan set2 kanta yang begitu banyak.
Alhamdulillah saraf mata adik tidak terjejas ekoran dr infark kat otak kanan yg adik alami. Walaubagaimanapun doktor akan terus monitor perkembangan adik dan dikehendaki mbuat pemeriksaan lagi pd th hadapan.

Adik makan nasi ayam hainan Taman Melawati, Alhamdulillah berselera slps baik dr demam

Tuesday, November 17, 2009

PaED.ReHAb.fisio. occ. paed. fisio. OcC. rehab.paed. @ Hospital Serdang ..



Hari ni ummi kelam kabut ckt ng appointment adik kerana abah x leh gi pagi. Nak tanak ummi jugalah yg kena bwk adik. Cumanya ummi hanya leh kuar sekolah paling awal kul 11 . Ummi ckp x leh kuar awal wktu btugas, nanti kena amik cuti. Mana da lagi cuti ummi? Absolute zero ! ..wa..wa..wa...

Tengah2 kalut bsiap nak kuar, amana sms " lambat lg ke Kak Ti ? Adik, kakak & abang dah lama get ready, smp boring semua dh ni, tunggu lama sgt .." Ummi lah yg mintak tolong amana siapkn adik, kakak & abang. Act kakak pon da apment gak ng doc pediatrik hr ni.

Lebih kurang kul 11.30 kami sampai spital & trus ke kaunter pdftarn. Alaarrr ... ummi lupa! Lupa lak nk bwk GL utk kakak. Mujurlh pgwai kt kaunter tu ckp "nanti puan bwk next apment yup" Terima kasih byk2 yoorrr...

Kemudian lepas tu, move ke klinik paed. Misi ckp nti timbg ank ye.. yelh... rutin biasa da... Mula2 kakak timbang lu 18.5 kg weight & 107.5cm height. Time test blood preasure, ngada2lh plk kakak ni, mula2 geli bila balut kt lengan kiri,tp bila benda tu makin mngembung n ketat ckp sakitla, sakitla, x duk diam, so kena amik 2X. ha..ha..ha "padan muka kakak", abg ckp.

BERAT adik plk turun lg lar 2 gm jd 10.4kg & tinggi 87cm. Igtkn bila dh tukar susu mahal ni, makin naik timbgan adik. Tp tidak jugek nmpknya. Tp heran gak ar.. Adik tiap2 hr mkn kek, selesai la satu slice. Hinggakan kena sentiasa ada spare stok kek dlm peti ais . Nanti x kira masa adik kan mintak "mi kek..." . ummi plk jd kek. Kekek ..he..he..he...

X lama kemudian.. iesh x lama? lama lar tunggu, main2 sampai boring, baru lar tiba giliran adik & kakak utk see doc. Bilik doc no 12. Ingat... jangan silap sebut, bukan Tower 13 yek.

Kami rasa hepi sgt bila tengok senyuman doc yang menyambut kami dengan manis sekali. Doc ni mlayan sungguh. Ckp pon sopan sgt .. Patut lar duduk kat paediatrik. Sangat sesuai kerana beliau mmg suka pd kanak2. Dr Azyati mula2 cek kakak lu. Kebetulan kakak dh 3 hr btuk n slsema. Dr Azyati pon test stetoskop dgr paru2 kakak. Doc bgtau adar bunyi ckt kat paru2 seblh kanan kakak. Ada lekuk kt tgh dada lak shows that kakak tarik nfs kuat2 mcm orang x cukup nfs agaknya. cm2lh kalau orang sakit asma. so doc suh kakak amik inhaler biru ventolin 4 jam skali, utk 1st day, 6jm sekali utk 2nd day & 8jm skali for the 3rd day. Bila dah pakai inhaler, jgn lg nak amik syrup ventolin,nanti overdoz lh plk!

Selepas tu, turn adik plk. Adik nk sit kt krusi kid tepi meja Dr Azyati. masa ni lar abah tiba tepat pd masanya kerna adik x leh duduk diam langsung. semua brg & peralatan Dr Azyati nak diusiknya.

Abah tanya doc bkenaan dgn result darah adik yg dihantar ke Pusat Darah Negara, awal Jun hari tu. Ini kerana Dr Hasrulaini tempoh hari bagtau result dah ada dan hanya tunggu fax dr PDN. Dr Azyati check throuh the system, but the result still not come in. Doc amik iniasiatif utk cal PDN dan got the result via phone conversation. Aaaarrr .. x syok arrr.. semua ok, Alhamdulillah. tp result yg sama jgk shows that ada protein S deficiency. Dr Azyati intercal bos dia, Dr Rohaiza utk mintak opinion. Dr Rohaiza suggest spy adik repeat screening utk reconfirm, sbb deficiency tu mgkin blaku krn time amik sample tu, adik x sihat, sbb inffection.

Cian adik kena amik darah lg. Tp bukan hari ni. Kena dtg 25hb Nov mggu dpn kul 8 pg. Masa tu cdg dah nak cuti raya haji kan ??


Alarr.. mana Dr Azyaty? kalau tak boley bgambar kenangan

Kul 2 adik cont. exercise fisio plk ng Cikgu Hamidah. Manakala Ummi balik smula ke sekolah utk siapkn kerja & punchcard kul 2.30pm.

Masa kat bilik fisio, Dr Baha Rehab Specialist dtg nak tgok progress adik. Doc ckp let adik play at his own. Just leave him playing.. No need to force adik or what else. Doc quite heppi dgn pkembangan yg adik tunjukkan. Doc ckp dont ask for any supporting equipment like splint or what so ever to be worn by adik. No need.. no need, he repeated twice.

Slps punch, ummi dtg balik hospital & 2gu turn utk wat occ ng Cikgu Zurianti. Abah & kakak lak balik rumah, ckp nak tido..

buai.. buai... bawang putih, bawang merah

Hr ni Pn Zu ajak adik main swing. Canggih btoi buai ni. tujuan buai ni ialah utk merilekskn otot2 adik spy x rasa terpksa buat aktiviti utk gerakn tgn, jari2 & kaki kiri adik. Pn Zu hayun laju2, adik slmt krn ada kerusi khas & seatbelt dlm buai utk memastikn keselmtn pgunnanya. Mula2 kaki knn adik lju je thayun2,Pn Zu nk tengok kaki kiri adik pon bgerak sama cam sebelh kanan tak. tp pgerakan kaki kiri kurg benar dr kaki knn. lps tu Pn Zu main pupet lion, zirafah, ular ng tgn kiri adik. adik cm biasalh kalu org pegg tgn tu, mrh & tarik serta sorokkn tgn kirinya tu. Kemdian Pn zu ambik 1 blok kcil pjg & mskkn dlm genggaman tgn kr adik tu sambil acukn pupet2 tu..lama2 adik seronok main smpai cm lali nk tdolh plk...

Kemudian Pn Zu mintak abg main ng adik pmainan yg boleh cabut n letak balik cm gmbar kt atas tu. Pn Zu pgg tangan kiri adk n ltk c2 n suh adk amik kemudian dia gosokkn blkg tpk tgn adik utk kuarkn mainan tu dr genggm tgn kr adik,tiba2 leh jatuh jgk buat cara tu rupanya...

Dh siap main kt sini, adik di bawa ke bilk bola. apa lg ummi lepskn adik spy dia pjt tagga & terjun masuk dlm kolam bola kgemaran adik ni, woo... sronoknya adik.Kemudian bummm... abg terjun sama utk tmnkn adik buat aktiviti dlm tu. Bila dh pnt adik mulalh mjerit nk kuar, tu pon psl abg baling byk2 bola kt adik, eeii..geramnyer adik....adik baling jgk bola pd abg,tp kuat mn lh kederat adik nk m'alahkn abaaangg...

3 Dec nati, Puan Zu nak bg splint kat adik. nk kena buat splint kt ibu jr tgn kirinya yg slalu myorok dlm gengman. Dr Baha x bg buat. Tp bila ummi mintak tolong Puan Zu, beliau ckp ok lah. Namun Puan Zu ingatkan, doc boleh kesan jika org tu pakai splint atau tidak.

Monday, November 9, 2009

Miracle mjadi kenyataan - Azan Adik




"Alla.. bak (Allahu akbar).." , sungguh tsentuh psaan ummi tatkala mlihat adik brupaya mgangkat tangan kirinya sampai ke paras telinga, sambil mlafazkan kalimah tauhid. Kebetulan ptg tu, hr Khamis 22hb Okt adik Muhammad sdg mgumndgkn azan asar @ Oasis. Oooh .. syukur Alhamdulillah, ini satu progress yg sgt positif.

Lafaz syukur tak lekang dibibir apabila ikhtiar2 rawatan yg adik telah jalani stakat ni dah byk mbntu dlm mmulihkn semula adik dari sakit strok. Hari2 adik dirangsang & stimulated by amaja & amana yg jaga adik. Ini lar yg dikatakan sbg power of touch and stimulation theraphy.

Paling tbaharu adik mdapat rwtn dgn Kak Raw di Gedangsa. Adik berulang alik sejauh 260km pergi dan balik ke sana pada setiap hari Sabtu.

Terdahulu drpd ni adik bbrp kali berurut dgn En Shamsul, seorg fisioterapis medic massage di Bandar Putera, Klang. Adik jg pernah sekali brurut dgn Mak Ngah di Bndr Baru Slyg Fasa II.

Paling awal ms mula2 kuar Hosp Serdang 5 bln dahulu, adik mdpt rwtan body health (terapi elektrik) di klinik Dr Ishak di Melaka. Di sini lar adik kena start minum neuro food yang dicampur dlm susu sebanyak dua kali sehari. Adik jgk dipaksa rela minum susu alpha lipid dan jus harmoni pd setiap pagi. Dek kerana jauh, Dr Ishak mengesyorkan supaya adik mndpatkan rwtan body health di Bodi Harmoni, Subang Perdana. Sehingga stakat ini adik dah menjalani 15 kali terapi dan adik masih ada baki 15x lg sesi yg perlu diikuti.

Manakala dr segi kerohanian pula, adik mndapat rwatan dr Untie Suha sepanjang adik berada di hospital semasa kritikal sampailah sekarang. Antie Suha juga tolong mendapatkan rawatan jarak jauh daripada sahabat2nya di sebuah pesantren di Indonesia. Selain itu adik berubat dgn Bro King dari Cheras. Adik jgk berulang ke Darul Syifa' Bangi & Syifa' Hidayah di Gombak. Masa adik masih lg kat hospital, mek tolong adik dgn mdaptkan rawatan jrk jauh dr Tok Ayah di Mulong, Kelantan.

Semasa blk kampung smpena cuti raya aidilfitri bru2 ni, adik mndpt treatment dr Pokcik yg doa & buatkan air penawar. Pokcik juga urut2 tgn & kaki kiri adik btujuan mrangsang urat saraf bhg tsebut.Pokcik juga syorkan adik minum satu sudu teh madu asli dan satu sudu teh minyak zaiton pagi2 lps bangun tdo (kalau boleh 4jam b4 b/fast) untuk pulihkan saraf. Kawan ummi plk ckp minyak zaiton + sedkt perahan jus lemon baik untuk pecahkan kolestrol. Ummi suh abah buat, abah bo layan je...sampailah hari ni!

Di samping rwtan2 berkenaan, adik tetap gak konsisten mghadiri appoint doc Paed & Rehab serta terapi baik fisio @ occ di Hosp Serdang.

On top of that doa dan harapan dr abah, ummi bserta sentuhan gurauan kakak dan abang, doa tokmok, tok, tokki, semua ammu-ammah dll byk mbantu dlm mmulihkan semula adik, insya Allah. Amin ya Allah ...... & terima kasih semua ...

"Adik, kami nk lihat adik boleh buka ibu jari yang selalu menyorok dalam genggaman keras tangan kiri adik ", desak Ummi yg selalu mintak adik thumbs up 'good'/'best' dgn mggunakan ibu jari tgn kiri, namun adik belum mampu lagi utk melakukannya. X pe dik ckt2 ye...tapi adik mesti janji 1 hari nanti adik akan berjalan normal mcm dulu & tangan kiri adik dpt bfungsi dengan sebaik2nya. Ummi & abah x nk adik berstatus OKU sampai besar nanti kay. Adik lahir ke dunia ini dalam keadaan sempurna.

Biarpun smsa mgandungkn adik, ummi tpaksa mbuat check up di hosp. instead of klinik krn doc mgatakn kndgn kecil. Walaubagaimanapun disebalik masalah ni, adik tetap ok je. Adik x der mslh smsa kelahiran. Adik pon lahir lebih awal smgu iaitu pd mgu ke 39 kandungan. Adik selamat dilahirkan ke dunia ini pada hari Jumaat, 30 Mac 2007 kul 12.51pm. Berat adik masa dilahirkan ialah 2.73kg.

Pada masa tu ummi brada sorang2 jer di samping seorg misi yang myambut adik menjengah ke alam ini buat pertama kali. Mana abah ? Semasa bawa ummi ke Hospital Serdang utk admission, abah bwk seme kakak & abg. Asalnya doc adviced supaya ummi admit awal coz masa checkup sblm tu doc dapati air ketuban hanya tinggal sedikit. Keadaan ini bahaya utk baby (adik) dlm kndungan dan doc bcadang utk induce. Tp telah ditakdirkan untuk adik ’keluar’ lebih awal since doc yg mbuat checkup ms admission mgesahkan bahwa the cervix starts to open up by 4cm.

Lantaran tu, hanya slps 1 jam mendaftar masuk hospital, Ummi dah boleh masuk labour room kul 12 lbh ckt. Tp mslhnya, cmner abah nk accompany ummi bsalin ? sape nk jg abg & kakak ? So tpksalh abah blk smula g hntr they all ke rmh mak (pengasuh adik & kakak). Apabila abah dtg blk hospital, ummi dh selamat delivered the baby. So abah dah boleh terus azan dan iqamah kan adik.


Memoir adik dulu-dulu




Friday, October 23, 2009

Lagi appointment Rehab kat Hospital Serdang



Bulan Okt ni byk tul appointment yang perlu adik hadir kat Hospital Serdang. Ikut schedule, adik sepatutnya jumpa rehab specialist pada 13hb. Syukur ia telah direschedule kepada 20 okt. Bgitu jgk dgn appoint. kakak dkt paed yg asalnya pd 6 Okt, telah ditukar pd tarikh 20hb yg sama. Kali ni adik x dpt jmpa Dr Baha, tp jumpa M.O perempuan yg namanya ummi tak tanya pon. Dr. berbelah bahagi nak bg finger splint utk adik atau tidak. Tp alih2 Dr kata x payah pakai splint dulu, tunggu pkembgn seterusnya shingga next appoint pd 19 Jan next yr. Doc ni juga prepared a referrence letter utk adik but speech therapy plk. Gulp!! tambah 1 lg terapi nmpknya, instead of fisio & O.t yg currently adik x pernah miss to attend.

Manakala pd 22 Okt adik hadir sesi fisio & O.t untuk x ke brp, x ingat dah .. kedua-duanyer tetap ulang aktiviti yg sama spt sblm2 ni. Apapun, adik nak sihat... nak pulih dr strok spenuhnya, adik must follow all the procedures & techniques that has been taught by the physiotherapist dan occupational therapist.


aktiviti dlm sencory room


penat slps menjalani sesi occ


Following are the next adik's appointment to be undergone :-


  • to collect inhaler at pharmacy on 27 Oct in the morning
  • paed on 17 Nov, 8.00 am
  • Occ & fisio on 17 Nov, 2.00 pm
  • Speech therapy on 7 Disember, 8.30 am
  • rehab on 19 Jan 2010, 9.30 am




Friday, October 2, 2009

Appointment Di Hospital Serdang



Adik hadir temujanji dengan paed, fisio dan occupational therapy di Hosp Serdang pada 28 Sept 2009. Hari ni hr Isnin di mana ummi mula bertugas selepas cuti panjang sempena hari raya. Abah pulak take xtra 1 day cuti btujuan bw adik utk appoint doctor. Kul 5 pg smlm kami baru smp dari kampung slps btolak jam 10 mlm. Abang jer yang belum dtg sbb nak teman amaja & amana yang dijadualkan dtg pd pg 28hb.

Abah bertolak ke hospital lewat sedikit iaitu pada jam 7.50 pagi selepas selesai menguruskan kakak ke tadika. Jadi, sampai di hospital pon dah agak lewat iaitu kul 8.30. Org agak ramai di bah pendaftaran dan adik dapat no. 1050. Giliran pada masa tu baru no. 1009.


Saper suh adik datang lmbt, tunggu arr..

Sebaik selesai mendaftar, abah terus bawa adik ke klinik paediatrik dan kat sini adik dpt giliran ke-14. Adik pi timbang dan ukur ketinggian. Berat adik masih maintain x naik2 bbanding temujanji sebelum ini iaitu 10.6 kg, sebelum ni 10.5 kg. X tahu dah nak wat camner, x naik2 berat adik. Padahal adik dah start minum pediasure. Mkn pon byk. Tinggi adik lak 88cm.

Sementara mnunggu giliran bertemu doc yang semestinya lambat lagi, abah pon bawa adik untuk occ.terapi terlebih dahulu. Appoint sbetulnya pada pukul 2.30 ptg, tp Alhamdulillah tiada patient utk jam 8.30 pagi. Kbetulan lak tu Kak Wan di klinik Occ tengah call patient utk cancel kan temujanji pada hari ni memandangkan Puan Zu emergency leave 2day. Adik lak smp sblm terima call Kak Wan. So x kan dia x nak buat kan? mmdgkan adik dah dtg.. So dpt lar adik buat terapi lebih awal bermula jam 9.00 pagi. Kak Wan mntk tlg Puan Ayu untuk buat OT adik bersama2 dengan dua org lagi pelajar praktikal.


Waa.. waa.. bukek, bukek bandage ni

Puan Ayu ni cantik & lembut orangnya. Tp... tegas nyer bukan main, mintak akak2 praktikal utk bandage tgn kanan adik dari awal2 lg. Adik... aper lagi... nangis spanjang2 sesi terapi berjalan. Puan Ayu pesan kat abah, mesti bandage tangan kanan adik kat rumah, kalau boleh spanjang masa pon x per. Menurut Pn Ayu, x der cara lain nak encourage adik use his left hand selain dari cara ni. Kalau org besar, x per, boley faham. Tp kanak2 mcm adik, susah ckit..Next appoint ialah pd 22 okt, 2.30 ptg.

Sebaik selesai, kami terus bgegas ke paed blk, dan ms tu baru gliran ke 11. Tggu dlm ms lbh krg sjam baru dpanggil see doc. Doc kali ni x pernah jmpa. Ni baru 1st time jmpa dia. Dia bgtau nama, tp abah x dpt catch. x kan nak tenung pass nama doc kot, x sopan lak. Doc ni very concern dgn blood test yg dhantar ke pusat darah negara yg masih belum return. Dia cal follow up & akhirnya dimklumkan bhw result dah ader & akan fax by this afternoon. So, doc ckp kalau perlu, dia akan col abah, tp kalu x der apa2, tggu next appoint lar, ty balik ng doc masa tu.

Abah amik ksempatan tnjuk kat doc. ruam yg agal tebal, merah kat bontot adik. Doc ckp kena pakai crim pelindung kulit yang mengandungi zink oksida spt calamine. Selain kena guna pencuci spt sebamed masa mandi. Econozine mcm krim mutiara yg adik guna tu utk jgkitan kulat, x sesuai utk napkin rash . Doc ty, abah nak ke calamine, dia nak order. Tp abah ckp ready stock dah byk. So doc just suh smbung inhaler oren (fluticasone propionate) jer. Next appoint ialah pd 10 Nov, 8 pg. tp adik kena amik inhaler kat farmasi pd 27 okt. Aper lar dorg x bg 2 terus???

Habis2 tu adik dibawa plk utk sesi fisio jam 11.30 pg. Tserempak kat pintu dpn dgn Pn Hamidah. Dia ucap slmt hr ry kat adik & mklumkan dia kena bg talk kat hosp sg buluh ptg nnti. So dia mntak pelajar praktikal utk jalankan fisio utk adik. Kat fisio ni, mcm biasa lar.. adik main mainan. Next appoint ialah pd 22 okt, 3.30 ptg.

Baru best main...


Adik kena panjat gril kat rmh nanti...


Mlihat kpd appoint2 adik ni, agak pining ckit ni :


29 Sept - lps isyak, appoint adik kat Syifa' al-Hidayah (abah dah col Hj Lokman, bila2 hari free nanti baru pegi)

6 Okt - 8.00 pg, appoint kakak kat paed
13 okt - 11.30pg, appoint adik kat rehab specialist, Dr Baha
22 okt - 2.30ptg adik ot, 3.30 ptg adik fisio
27 okt - inhaler oren adik kat farmasi
10 Nov - 8.00 pg, paed adik

6 Oct - 13 Nov - abah kursus QA kat Intan Bukit Kiara




Wednesday, September 2, 2009

Fisio dan Occ Terapi kat Hospital Serdang

Pada kul 2.30 petang 2 September adik ader appointment fisio dan OT kat Hospital Serdang. For this time intentionally abah dan ummi prefer to make it in the afternoon in order to avoid from taking leave. Lagipon appointment utk kali ni hanya utk fisio dan Occ theraphy jek. Kalau sebelum2 ni, mmg kumpul byk2 sekali... paed, dietician, ENT dan rehab. That's y aboh got to take leave since it will spend one whole day to undergo all the process.

Tapi kan sebelum pi appointment kan... nak tau tak? pagi ni suddenly badan adik naik merah2 mcm adik kena 'gegate'. Ni istilah org luar. Kalu oghe Kelate demo panggil kena ludoh ke hantu. he .. he.. Macam-macam... Amaja pon tepon aboh & ummi bgtau pasal ni. Ummi x dpt balik sbb ummi ader kelas. So dalam kul 12 thr abah pon balik dan adik di bawa ke klinik karisma di Hentian Kajang. Doktor Azilah yg check adik, bagitau it was just a rashes disebabkan allergik je. So Doc pon bagi krim gatal calamine. Monolog abah : "kalau setakat calamine, kat rumah pon dh ader doc. X yah lah bg lg.." . Tp itu lar x terkeluar kata2 nak bgtau kat doc. So tpaksa lar amik jugak.

Sebelum bawa adik ke hospital, krim calamine disapu ke seluruh badan adik. Nak elak dari adik garu-garu dengan kuku. Doc kata allergic kulit macam ni boleh berjangkit kat badan pesakit tu sendiri dengan cara menggaru. Alamaknyer adik ke Hospital dengan badan bertompok2 putih disapu calamine....

Dalam kul 2.20 ptg ummi, abah dan adik sampai di hospital. Walaupun petang, agak susah gak nak cari parking. Terpaksa lar abah parking keter kat atas padang dan kena bjalan jauh lar sikit. Abah pi ke kaunter farmasi untuk ambil inhaler oren kakak. Manakala ummi terus bawa adik utk buat Occ/OT. Puan Zu mmg dah siap menunggu adik. Bersamanya Kak Wan dan 2 org akak yg buat praktikal. Aktiviti pertama adik utk ptg ni ialah dicampak ke kandang bola. Sebelum tu .... nak tau tak? tangan kanan adik dibandage :-( uuhhhhh!!! adik dipaksa main bola dengan tangan kiri. bila jatuh, nak bangkit kena guna tangan kiri gak. Adik mmg x syok sungguh.... moody & garang semacam jer.. "bukek, bukek" adik ckp smbil unjukkan tgn kanan.

Selang 20 minit, adik diajak main aktiviti kedua. Colouring menggunakan left hand. Akak2 yg buat praktikal cat tgn kiri adik dan cop kat kertas putih. Aktiviti ni pon adik x excited nor participated sbb tgn kanan kena bandage. Puas akak2 pujuk, tp adik buat x kisah pon... Pastu adik dibawa ke bilik Puan Zu dan diberi byk mainan. Kali ni bandage dah dibukak. baru lar adik sonok main... tp dgn tgn kanan jer lar. adik.... adik kena guna tgn kiri adik, dont ignore it, adik....

Sebelum beredar, Puan Zu pesan kat abah & ummi mintak selalu buat stretching tgn kiri adik sbb katanya ia nmpak benar stiff.

Habis OT, adik pergi ke bilik fisio plak to see Pn Hamidah. kat fisio pon ader 2 akak dan 1 abg yg buat praktikal. So abg & kakak2 ni lar yg layan adik main. adik panjat, naik and turun tangga... main cantum2 cylinder magnet, naik basikal, kereta dan mcm2 lg. Dlm pd tu Pn Hamidah pi panggil Dr As'aari utk check tgn kiri adik. Pn Hamidah had a same opinion as Pn Zu. Tgn kiri adik stiff. Pn Hamidah nak mintak Dr bg adik pakai splint. Tp bila Dr As'aari check adik, dia kata adik x perlu kpd splint. Tangan adik bukan stiff, cuma nampak keras sbb otak adik x dpt control pergerakan anggota bdn bhgian kiri. Doc mintak abah dan ummi bandage tgn kanan adik 4 jam sehari esp time main....

Arround 4.00 ptg adik selesai menjalani terapi dan next session is fixed on 28 September nanti. Alamaknya abah tpaksa cuti lg coz hr yg sama adik ader appoint dgn paed.

Monday, August 17, 2009

Sampai Juga Ke Rumah Kak Raw Di Gedangsa


Macam mana nak ke Gedangsa

En Harizan, Penghulu OKU bagi Jawatankuasa Rawatan Kak Raw (JARAK) siap bagitau dengan panjang lebar kat ummi tentang map how to go to rumah Kak Raw Gedangsa, time ummi col pagi Sabtu smlm utk dptkan maklumat tentang rawatan Kak Raw. “Ambil highway Plus ke utara, keluar ikut exit Behrang. Slps tol, ader simpang 3, turn ke kanan dan akan jumpa Balai Polis Behrang Stesen. Di simpang 3 lampu isyarat tu, ikut kiri. Terus je smp jumpa Jambatan Sg Bernam, then ada simpang 3 lps jambatan, ambil kiri ke Felda Gedangsa / Felda Soeharto. Jalan terus lagi dan nanti akan ader simpang ke kanan untuk ke Felda Gedangsa /Felda Soeharto tu. Dari situ untuk sampai ke Felda Gedangsa lebih krg 10 km dan amik masa dlm 10-15 minit . Tak boleh bawa laju sbb jalan sempit & bengkang bengkok. Bila sampai Felda Gedangsa, terus je sampai jumpa Balai Polis Gedangsa dan Masjid Makmur, Gedangsa. Depan ckit je lg akan jumpa signboard Kg Tengah di sblh kanan, belok ke kampung tu. Jalan terus, akan jumpa kedai2 makan, dekat2 ctu lah rumah kak raw. Depan rumah kak raw ader tembok dan banner pon” . En Harizan begitu peramah dan helpful, bsungguh2 beliau terangkan kat ummi.

“ Puan kalau nak jumpa Kak Raw, datang lar hari Ahad tengah hari. Selepas pukul 12. Tak ramai orang time ni. Kalau ikutkan, rawatan untuk anak OKU, Kak Raw akan buat hari Sabtu, bermula seawal 6.30 pagi hinggalah selesai semua pesakit diberi rawatan. Hari sabtu malam slps Isyak pulak, diadakan rawatan minda untuk anak normal. Begitu juga dengan hari Ahad, disambung rawatan minda berkenaan. Hari Ahad juga ditetapkan bagi kes-kes untuk temujanji " , penerangan selanjutnya yang diberikan oleh En Harizan kepada ummi.

“ Nanti jgn lupa bw 2 gulung bandage cotton saiz sjengkal (biasa warna coklat kemerahan- bukan yg elastic) - utk balut badan, 8 gulung bandage saiz kurang ckit dr sejengkal td tu utk balut lengan & kaki , dan 2 gulung lagi utk balut kepala. Bawak jugak krim nivea, vicks dan beberapa helai daun sirih yg besar”, bagitau lagi En Harizan kat ummi. Sebelum selesai perbualan telefon, ummi bbanyak2 terima kasih atas jasa baik En Harizan ni. Hanya Allah yg mampu mbalasnya, jazakalLah…..

Tak lupa juga terima kasih tak terhingga-hingga buat Fizah dan Hafiz, kawan sepejabat aboh yang memperkenalkan kami tentang Kak Raw Gedangsa.




Ambil kanan di simpang 3 slps plaza tol

Ikut Behrang Stesen

Jambatan Sungai Bernam

Melalui kampung orang cerdik-pandai

Tiada tunjuk arah ke Gedangsa, jgn bimbang..
ambil kanan di simpang 3 ini

keep a head... u r on a right track

haaa... dah sampai lar ni

Makmur masjid ni, seindah namanya

Kampung Tengah

Kediaman & tpt rawatan Kak Raw
yg masih dlm pembinaan

Makan di sini

Pagi Ahad, 16 Ogos 2009 adik, kakak, abang, abah & ummi bangun pagi2 bsiap2 nak bw adik ke rumah kak raw di Gedangsa. Alhamdulillah kakak pon dah baik dr demam. Cuma mungkin masih rasa x selesa, tu yg kdg2 merengek2. Abah peratikan kakak dlm 2-3 mlm ni, x begitu lena tidurnya. Mrengek2 time tido, kdg2 mnangis & mngigau. Tgok lah dlm sehari dua hari lg mcm mana. Kalau bterusan nak kena amik air penawar kat Darul Syifa' ke. Mama Suha plk x sehat skrg ni. Kalau x, boleh mntak tlg scan kakak. Abah risau... adik dulu sblm2 dpt dmm panas bpnjgan, sering tjaga malam & mnangis. Puas pujuk pon, x mahu diam. Dah lama mnangis, penat... baru lar dpt tido balik.

Sebagai alas perut utk bf, ummi goreng keropok lekor Ganung yang dibawa oleh Abang Ngah @ Abg Rahim (sepupu Ummi) dari Terengganu. Mereka datang cni kerana kak Anis, anak abg Rahim akan convo di UKM pagi ni.

Sebelum drive ke Gedangsa, singgah dulu Guardian seksyen 3 untuk cari bandage dan bahan2 yg perlu dibawa. Nak cari yg bkn elastic punya lah susah. Semua bandage elastic. Yg saiz besar ader lar yg cotton. Pastu try ke farmasi s.4, dah lah jln jam, time ukm konvo skrg ni. Farmasi S.4 tutup lar plak hari Ahad. Pergi plk farmasi kat sec 16, pon x der yg cotton, carik plk kat guardian warta, pon x ader. Terpaksa beli jgk lar yg elastik pon. Kalau pi cari kat farmasi lain pon, rasa2nyer result sama jgk. Dlm sibuk2 cr bandage, terus tlupa nak cari daun sirih. Tak perlah, 1st time pegi ni, x per kot x bawak.

Perjalanan dari Bandar Baru Bangi ke Gedangsa melalui Hway PLUS ke Sg Besi, masuk ke L/raya hubungan Timur Barat (Seputeh), Federal Hway ke Kerinci Link (Sprint), Tol Jalan Duta ke Behrang. Banyak betol tol yg dilalui, Bangi-Sg Besi RM2.70, Kerinchi Link RM1.50, PLUS Jln Duta - Behrang RM 11.00 . Jarak perjalanan hampir mencapai 130 km jauhnya. Cuaca pulak hujan di sepanjang perjalanan terutama di Hway PLUS. Sampai ke Behrang pon hujan gak, sehinggalah sampai ke rumah Kak Raw. Nasib baik bila dah masuk rumah Kak Raw, baru lah hujan turun degn lebat.

Semasa kami sampai dlm kul +- 3pm, Kak Raw sedang mrawat seorang amoi yg mgidap cerebral palsy rasanya. Umurnya dlm belasan atau awal 20an. Kesian dia x boleh berdiri pon. Lepas tu seorang lg kakak perempuan Melayu dlm lgkungan 10-12 th pon rasa2nyer CP jugak. Kesian… sedih sgt tgok dia org ni. Bila lihat dia org, rasa keinsafan timbul, Alhamdulillah nasib adik tidak mencapai tahap dan condition spt tu. Adik masih lg dpt bjalan wlaupun x stabil. Teringat dulu nasihat Dr Baha kat ummi dan abah yg mminta spy bsyukur kerana ramai lagi anak org lain yg lgsung x boleh berdiri, bahkan tlantar jek kat atas tilam.

Tiba giliran adik, kak raw tanya lar lebih kurang tentang keadaan dan masalah adik. Ummi pon bcerita lar pd Kak Raw. Kak Raw pon baringkan dan slps itu tiarapkan adik. Dia sentuh bhgian kaki, tgn dan perut. Tak sampai 2 min, Kak Raw ckp, adik ni normal. Tak der masalah. Adik aktif bgerak. Kak Raw mintak bw adik utk rwtn terapi slps raya nanti. Kak Raw mntak maaf byk2, bkn x nak rawat adik katanya. Tp dlm bln poser ni, kak raw x dpt nak buat rawatan terapi ramai2 mcm bln2 yg lain. Hanya yg dah biasa dan mendesak je yg diutamakan dulu.

Selalu ini lar nasib adik. Pergi rawatan fisio @ OT pon, dorang ‘diskriminasikan’ jgk adik. Iyer lar, betul pon … keadaan adik better compare to anak2 OKU yg lain.

Tak per lah, abah & ummi akan bw semula adik utk rawatan dgn K Raw lps raya nanti. Insya Allah adik akan sembuh dan pulih sepenuhnya sama spt sblm ini. Ini lah doa yg x pernah lekang dr bibir dan hati abah, ummi, amahna, amaja, tok mok, tok, tok ki, amumi, abg, kakak dan semua org. Allah Tuhan Yang Maha Mendengar dan Memakbulkan doa hamba2nya. Insya Allah akan diperkenankan jua hendakNya… amin.

Monday, August 3, 2009

3 Ogos 2009

Yepp! Adik bangun awal hari ni. Adik ok je, happy je... Tak de nak throw tantrum ke apa ke..

Malam tadi ummi dan abah tak bagi tido awal. Walaupun seharian smlm bjalan sakan, dr kelang ke gombak, mlm kul 10 baru smp rmh. Adik tidor pon kol 11.30. Pagi pulak nak kena bangun awal lak tu. Ni mesti ada apa-apa ni...Kan betul.. Ummi dan abah nak suruh adik tidur nyenyak2 waktu kat hospital..

Ingat tak, last week adik terpaksa reschedule appoinment untuk audio sebab ubat tidur tak beri kesan? Hari ni, ummi dan abah kumpulkan sekaligus appoinment klinik paed, fisioterapi, occupational therapy dan ENT. Kakak pun ada appoinment hari ni juga untuk check up athma.

Sampai2, ummi pegi daftar kat kaunter depan. Pastu daftar kat paed pulak. Abah pulak bw adik & kakak timbang & ukur ketinggian. Berat adik 10.5 kg jer? alamak turun lar. las month 10.8. Tinggi adik maintain, 84 cm. Kakak lak berat sgt 17.6 kg, dan tinggi kakak 106 cm. Sementara tunggu giliran yg ke 8 & 9, ummi, abah, amana & kakak bw adik ke ENT dulu. Adik dibawa masuk ke bilik rawatan & diberi ubat tidor.

Sementara tunggu adik tidur, lagi sekali kami turun ke paeds. haaaa.... mmg bkebetulan smp giliran no 8 & 9. Jumpa dgn Dr Haz. Dr Haz baik, dia antara doktor2 yg best yg rawat adik masa kat hospital. Alhamdulillah paru-paru adik dah ok. Dah tak der bunyi2 dah. Cuma Doc refer adik kat dietician utk consult bkenaan berat bdn. Dr Haz jgk emphasize on fisioterapi dan OT utk buat selalu. Doc bgtau ttg ader salah sorg patientnyer bw anak yg CP ke private rehabilitation centre kat Bkt Antarabangsa. Dari x boley jalan, skrg dah boley. Abah tanya kat NURY ker? Tp doc has no idea, cuma yg dia tahu kat Bkt A'bgsa je.

Kakak juga di dignose oleh Dr Haz. Kakak pon dah kena pakai inhaler aerochamber mcm adik jgk. Yg oren ( fluticasone propionate 125 mcg) utk pcegahan kena pakai 2 kali sehari, manakala yg biru ( salbutamol 100 mcg) bila2 perlu je.


Adik dah mula lali. Berkesan juga cara ummi dan abah. Pukul 9. 40 pagi adik dah off to slumberland. Yes!Yes! Yes! Ujian audio berjaya dilakukan. Ujiannya mudah dan sekejap sangat tapi sebab adik tak tidur, it couldn't be done last week. Alhamdulillah, audiologis ckp, pendengaran adik normal. Syukur Alhamdulillah.

Masa begitu cepat berlalu, jam dah pukul 10.15, adik ader appoint fisio kul 10.30. Tp Dr Haz suh jumpa dietician. Mcm mana ni... Ummi decide utk jmpa dietician dulu. Tpaksa lar ummi bkejar sat gi ke Rehab Department utk maklumkan ttg perkara ni. So fisio dipinda ke pukul 12 manakala OT kul 2.30 ptg.

Masa jumpa dietician, adik masih tidur. Kejut2 kan pon tetap x wake up. Amahna basahkan muka dan kepala adik pon, masih x jalan. Biar lah adik nak tidor. Dlm bilik dietician, ummi ditanya kenapa berat adik kurang. Berat ideal utk adik ialah 12-13 kg. Dietician ty, adik minum susu apa. Adik suka dugro. hehe. Dietician ckp kalori per scoop dugro x byk, 20 je. Kalau sekali minum susu, 7 scoop baru dpt 140. kalau minum susu 5 kali sehari, baru dpt 700. Sedangkan kid yg terlalu aktif mcm adik, perlu 1300-1500 kalori sehari. kena cari another 700 tru kabohidrat, protein & fat. Adik kena makan nasi, mi, roti, ayam, telur, coklat, askim dll yg boleh bg kalori. Dietician ckp kalau adik adik krg mkn, kena ganti ng susu pediasure atau sustagen sbb susu2 ni tinggi kalori. Abah tanya boleh dpt free kat hospital tak? apa lar abah ni, x malu..... mana ader. kena beli sendiri lar...

Lama tunggu giliran utk jumpa dietician & bila jumpa pon lama jugak... jam dah kul 12.15, habis2 terus bkejar ke bilik fisio plk. Buat fisioterapi sat je lah sbb dah dekat tghri. Pn Hamidah (fisioterapis) pon nmpk penat dah... cuma dia perasan tgn kiri adik nmpk stiff dan siap pesan byk kali kat ummi, abah & amana suh selalu, kerap dan byk kali gerakkan tgn kiri adik, tanpa mengira masa. Ni buat risau ni, takut tgn adik keras... yer lar adik x guna pon tgn kiri adik, bbeza dgn kaki. sbb adik boleh jln walaupun bjengket2.

Sebelah ptg pulak, adik pergi buat ot. Puan Zu check fizikal adik utk buat assessment. She looked worried tgok tgn kiri adik yg keras mcm ni. Ser lg Puan Zu tanya adik ni aktif mcm ni jgk ker masa sihat dulu. Sbb adik looks hyper active. Apalagi, abah & ummi lg lar worrying. Ya Allah... nak buat mcm mana ni. Dalam pd tu, abah ader ckp, smlm pon dia ty Pakcik Shamsul, pengasas medic massage elektromagnetic, pasal stiffness adik ni. Pakcik Shamsul ckp, ni bukan keras, tp otak adik yg bg isyarat suh keraskan tgn. Adik kan strok, jd out of control lar anggota bdn adik belah kiri tu. Menurut pakcik shamsul, kalau betul tgn adik keras, dia akan keras spjg masa. Ini tidak, ader time2 ok, time2 tak.

Berbalik semula ke exercise OT adik, bes taw tak. masuk bilik cahaya (sensory room). best sgt2 mcm kat istana kayangan. Bilik gelap yg diserikan dgn cahaya warna warni bgerlipan. bintang, bubble (maya lar) memenuhi setiap ruang. adik tgkap buih. tangkap bintang...tp x der pon buih2 tu actually. ia cuma cahaya lampu. Pastu adik pi plk ke bilik bola. Adik 'dicampak' dlm bilik yg penuh dgn bola2 kecik. adik tenggelam dlm bola.......

hiiiiiiiiiii.....apalar dorang ni buat adik mcm ni. anyway, semua aktiviti amat myeronokkan utk stimulate & refresh brain adik ... best. 1st class lar kemudahan kat hospital serdang ni. Ingat tak dulu, abah pernah tanya En Safuan & En Anis physiotherapists di Hospital Az-Zahrah dan An-Nur, depa pon suh consistent buat fisio & OT kat Hospital Serdang.



Selesai semua urusan kat hospital serdang dlm kul 3.45 ptg. Fuishhh satu hari kat hospital. penat oooo... Belah mlm kami semua pakat tido awaiii....gd nite.

p/s : cuma kakak lar batuknyer menjadi2 dr ptg bw ke mlm... kesian kakak


Wednesday, July 15, 2009

8 Julai 2009

Adik ada appointment dengan rehabilitation specialist, Dr Bahanordin Jaafar, kat Hospital Serdang. Dr buat referral letter supaay adik jumpa occupational therapist. Next appoinment dengan Dr Baha 8 Oct 2009, 3 bulan lagi. Dr Baha cakap kat abah, kena banyak sabar. Dr suruh isi borang OKU supaya adik dapat hak adik. Dr cakap adik tak perlu pakai AFO atau ambik any medication untuk lembutkan nerves and joints.

Petang 2.30pm adik ada appoinment dengan Puan Hamidah untuk physiotherapy. Adik kena cantum2 kan gelung magnet bagi gerakkan tangan kiri. Adik masuk dalam walker untuk aktiviti berjalan. Appoinment fisio dan OT adik pada 3 Ogos, sama dengan appoinment ngan paediatrician.

Monday, June 29, 2009

Isnin 29 Jun 2009

Hari ni abah cuti.
Abah bawa adik ke Bodi Harmoni di Taman Subang Perdana untuk treatment menggunakan bodihealth device macam yang adik buat di klinik Dr Ishak di Melaka.

Dr Sulaiman baik. Dia tengok tangan dan kaki adik. Urut2 kaki dan tangan adik. Dr cakap, ikut laporan hospital Serdang, strok adik probably disebabkan oleh keracunan darah yang mengakibatkan tersekatnya bekalan oksigen ke otak. Tp itu assumption doc2 lar, x sure itu kah puncanya. Blood sample yg dihantar ke Pusat Darah Negara pon x kuar2.

Doktor cakap adik perlu dapatkan fisioterapi segera. Dr rekomen suruh jumpa Rehabilitation Specialist Dr Tengku Nor Taayah di SJMC atau Gleaneagles. Dia cakap rehab specialist boleh rekomen penggunaan kasut AFO shoes (ankle-foot orthoses) - A brace (usually plastic) worn on the lower leg and foot to support the ankle, hold the doot and ankle in the correct position and correct food-drop or other biomechanical problems with foot. Kata dr, AFO boleh dipakai waktu adik tidur supaya kaki adik berada dalam kedudukan yang betul.

Doktor suruh pastikan tangan dan kaki adik banyak bergerak supaya isyarat dapat dihantar ke otak.

Selain AFO, dr cakap adik boleh ambik sejenis medication untuk lembutkan saraf adik. Seems abah kena bawa adik pi jumpa rehab specialist kat mana2 untuk dapatkan consultation. Rehab specialist akan bagi advise dan monitor perkembangan dari aspek fisio, speech therapy dan occupational therapy.

Masa kat kereta, adik tidur dengan tangar kiri terbuka. Malah adik boleh letak jari telunjuk bawah hidung. Tak genggam macam biasa.

Petangnya, ummi dan abah bawa adik ke Gombak untuk urut. Tapi elok2 janji pukul 8 malam, tukang urut cakap tak boleh urut adik sebba budak kecik. Dua tiga hari lepas pun, tukang urut lain pun tak sanggup nak urut adik. Katanya urat2 budak ni lembut tak macam orang dewasa. Abah dan ummi juga nakkena uruskan pengambilan helper untuk jaga adik nanti.

Abah dan ummi bawa adik ke Syifa al-Hidayah. Ramainya orang. Adik dapat nombor 27. Tapi bila pesakit yang nombor 7 masuk, adik balik. Dah malam sangat dah..
Related Posts with Thumbnails